2018-05-11    Gépjármű vásárlásával kapcsolatos adózási és számviteli kérdések
X
<
 
>
 
 
Gépjármű vásárlásával kapcsolatos adózási és számviteli kérdések
 
 

Személygépkocsi vásárlása előtt érdemes tájékozódni az esetleges adózási problémákról, az elszámolható költségek mértékéről és mikéntjéről, az adófizetési kötelezettségekről, valamint az adólevonási kockázatokról. Minden vállalkozásnak – a saját lehetőségeit, pénzügyi helyzetét figyelembe véve – más-más terv lehet a legalkalmasabb a járművásárlásra vonatkozóan, amelyet érdemes jó előre átgondolni. Jelen írás ezt a témát járja körül, leginkább a személygépkocsik speciális adóügyi helyzetére helyezve a hangsúlyt.

Cégautó és gépjármű adó

A Személyi jövedelemadó törvény és a Társasági adó törvény értelmében a vezetővel együtt több mint nyolc fő szállítására alkalmas (mikrobusz, transzporter, autóbusz), valamint a 2500 kilogrammot meghaladó együttes tömegű, vegyes használatú tehergépjárművek nem számítanak személygépkocsinak. Tehergépjárműnek számít, ha a járművet gyárilag úgy alakították ki, hogy átalakítva sem alkalmas kettőnél több utas szállítására. Ilyenkor az együttes tömegre vonatkozó feltételt nem kell vizsgálni.

A főszabály szerint a cégautó adót az így meghatározott személygépkocsi után kell fizetni. Függetlenül az aktiválás, használatba vétel napjától, a beszerzés, a tulajdonjog-keletkezés már cégautó adó fizetési kötelezettséget jelent. A finanszírozás módja nem befolyásolja a cégautó adót, amelynek mértéke a gépjármű környezetvédelmi besorolásától és teljesítményétől is függ. A környezetkímélő gépkocsinak minősülő elektromos, továbbá a nulla emissziós gépkocsi után nem kell cégautó adót fizetni. Környezetkímélő gépkocsik

  • a tisztán elektromos,
  • az akkumulátorról legalább 25 kilométer megtételére képes tölthető hibrid,
  • az akkumulátorról legalább 50 kilométer megtételére képes hatótáv-növelt, illetve
  • a levegőt nem szennyező, egyéb meghajtású, nulla emissziós autók.
A gépjármű adót személyszállító gépjármű esetén (ide nem értve az autóbuszt) a hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítményének kilowattban kifejezett mértéke után számolják, amely a gyártási évtől is függ. Gépjárműadó-mentességre jogosult minden tisztán elektromos, plugin hibrid és hatótáv-növelt elektromos autó, illetve minden olyan személygépkocsi, amely használat közben nem szennyezi a levegőt.

Itt hívom fel a figyelmet arra, hogy a környezetkímélő gépkocsinak minősülő elektromos, továbbá a nulla emissziós gépkocsik számára bizonyos önkormányzatok ingyenes parkolást biztosítanak.

Vagyonszerzési illeték

A gépjármű átírásakor fizetendő illeték mértékét már nem a köbcenti alapján határozzák meg, a számítás a jármű teljesítménye és kora alapján történik. Mentesül az illetékfizetés alól a kizárólag elektromos hajtómotorral ellátott gépjármű tulajdonjogának, vagyonértékű jogának megszerzése.

Regisztrációs adó

A Magyarországon forgalomba helyezendő személygépkocsik után, továbbá a gépjárműflotta-üzemeltető személygépkocsijának belföldi illetőségű személy részére történő bérbeadása esetén regisztrációs adót kell fizetni. Ennek mértéke függ a személygépkocsi műszaki tulajdonságaitól, környezetvédelmi osztályától és első forgalomba állításának időpontjától. A regisztrációs adó hibrid személygépkocsi esetén egységesen 76 ezer forint, elektromos meghajtású vagy „veterán” minősítéssel rendelkező személygépkocsi esetén 0 (nulla) forint.

Általános forgalmi adó

Az áfatörvény másképp határozza meg a személygépkocsi fogalmát. Definíciója szerint a személygépkocsi 8703-as vámtarifaszámmal rendelkezik. Ezen VTSZ-besorolás alá azok a gépkocsik tartoznak, amelyek személy/személyek szállítására szolgálnak, és a szállítható személyek száma a vezetővel együtt sem haladja meg a kilenc főt. Az áfa rendszerében a versenyautó, a golfautó és a lakóautó is személygépkocsinak számít. Ez esetben arra kell figyelni, hogy bár számos autó együttes össztömege meghaladja a 2500 kilogrammot, a VTSZ száma viszont 8703, ezért a beszerzés és a gázolaj áfája nem vonható le (a tehergépkocsi után ezt érvényesíteni lehet), annak ellenére, hogy az szja törvény szerint a jármű nem minősül személygépkocsinak.

Az általános forgalmi adóról szóló törvény az operatív lízinget és a nyílt végű pénzügyi lízinget szolgáltatásként, míg a zárt végű lízinget termékbeszerzésként kezeli, hiszen utóbbi esetben a tulajdonjog azonnal átszáll a lízingbe vevőre. Ennek a személygépkocsi lízingje kapcsán van kiemelt jelentősége, mert termékbeszerzés, azaz a személygépkocsi megvásárlása esetén az áfa nem vonható le.

„Személygépkocsi beszerzésére a fejlesztési tartalékot is felhasználhatjuk.”

A személygépkocsi bérleti díjának áfa-tartalma 2012-t megelőzően levonási tilalom alá esett, ezen időponttól kezdve viszont a bérelt személygépkocsik bérleti díját terhelő áfa-tartalom ismét levonható, de csak olyan mértékben, amilyen arányban gazdasági tevékenységet szolgál, ezért célszerű például útnyilvántartást vezetni.

A magánhasználat kiszámlázása nem javasolt, mert a munkavállaló és a munkáltató nem független felek, így ha a megtett kilométerek után legalább a piaci értéken számláznák ki a magánszemélynek a bérleti díjat, annak áfa-tartalma magasabb lenne, mint amekkora összeg ezáltal levonhatóvá válna.

Nyílt végű lízing esetén, a futamidő végén a lízingelt személygépkocsi tulajdonjogának átszállása nem automatikus, a lízingrészletek elkülönítetten tartalmazzák az áfát is tartalmazó lízingdíjat és az áfát nem tartalmazó kamatrészt. A nyílt végű pénzügyi lízinget az áfatörvény szolgáltatásnyújtásnak és bérbeadásnak tekinti, így a vállalkozás a bérleti díjhoz hasonlóan élhet az áfa-levonás lehetőségével.

Az áfatörvény az operatív lízinget (tartós bérletet) – a nyílt végű lízinghez hasonlóan – bérbeadásnak minősíti. Ennél a konstrukciónál azonban a lízingdíj nincs megbontva, a lízingbe adó a lízingdíj teljes összegét áfával növelt összegként számlázza. A levonási jog itt is hasonlóan érvényesíthető, de belátható, hogy a „kamatra” is felszámított áfa miatt drágább konstrukcióról van szó.

Az utolsó lízingdíj vagy a pótlólag fizetendő maradványérték esetében az áfa nem vonható le, hiszen a lízingbe vevő által ekkor történik a személygépkocsi tulajdonjogának megszerzése (amennyiben él a tulajdonszerzéssel).

Ezekkel a finanszírozási formákkal kapcsolatban látni kell, hogy a futamidő hossza, a kezdőrészlet és a maradványérték nagysága magas adójogi kockázatot jelent. Ha pedig a futamidő végén a lízingbe vevő meg is szerzi a személygépkocsi tulajdonjogát, egy utólagos adóellenőrzés során az adóhivatal várhatóan vizsgálni fogja a felek szerződéskötés-kori szándékát.

A tulajdonjogszerzésre irányuló szerződés átminősíthető zárt végű pénzügyi lízinggé vagy klasszikus adásvétellé, amelynek következménye, hogy a levont áfát az adóhivatal adóhiányként állapítja meg, arra késedelmi pótlékot és bírságot is ki fog szabni. Ha azzal számolunk, hogy a maradványérték és a magáncélú használat miatt biztos nem lehet teljes mértékben érvényesíteni az áfa-levonást, és az így beszerzett személygépkocsi értékesítése a későbbiekben áfa-fizetési kötelezettséggel fog járni, mérlegelni kell az áfa-levonás csekély, ám annál nagyobb kockázatú hasznát.

A személygépkocsi értékesítése termékértékesítésnek minősül, tehát az értékesítés áfa-köteles lenne, ám amennyiben a beszerzéshez nem kapcsolódott adólevonási jog, az értékesítés adómentes. 2013 óta akkor is adómentes az értékesítés, ha a beszerzéshez nem kapcsolódott előzetesen felszámított adó, de ha kapcsolódott volna, az sem lett volna levonható. Vagyis akkor, ha az adózó magánszemélytől vagy olyan vállalkozótól vette a személygépkocsiját, aki használtcikk-kereskedőként különbözeti adózás keretében szerezte be a személygépkocsit, esetleg alanyi adómentes jogállású adózótól vásárolt.

A személygépkocsi üzemeltetéséhez kapcsolódó áfa:

Amennyiben a gyógyszertárak bármilyen mértékben is használják (áfa-köteles) gazdasági tevékenységükkel kapcsolatban a személygépkocsit, vagyis nemcsak magán-, hanem üzleti célra is, akkor az üzemeltetéséhez és fenntartásához kapcsolódó szolgáltatások áfa-tartalmának 50 százaléka levonható, függetlenül attól, hogy a gyógyszerész tulajdonosa vagy bérlője a járműnek.

Ugyanakkor az áfatörvény a motorbenzinen és egyéb üzemanyagokon túl minden olyan terméket terhelő, előzetesen felszámított adó levonását tiltja, amely a személygépkocsi üzemeltetéséhez, fenntartásához szükséges, továbbá a személygépkocsi parkolási és autópályadíjából sem lehet levonni az áfát.

Az üzemeltetés költségei között számolható el a javítás, a karbantartás és a mosatás díja is, akkor is, ha a szolgáltatás számlája a felhasznált anyagköltséget is tartalmazza. Ugyanakkor a gumiabroncs-vásárlás a gépkocsi üzemeltetéséhez vásárolt termékértékesítésnek minősül, még akkor is, ha ahhoz szerelési szolgáltatás is kapcsolódik, mert ilyenkor elsődlegesen termékvásárlás történik.

A bérelt személygépkocsik áfa-visszaigénylésével kapcsolatban az is felmerülhet, hogy üzemeltetési költségként veszik figyelembe, és így igénylik vissza az áfa 50 százalékát, de ennek adójogi kockázatára már korábban kitértem. Hivatalos állásfoglalás ezzel kapcsolatban nincs, a szerződéseket minden esetben a valós tartalmuk alapján vizsgálja az adóhivatal. Véleményem szerint az ilyen elszámolás nem állja meg a helyét.

Társasági adó

A személygépkocsi beszerzési értéke az illetéket, a regisztrációs adót, az üzembe helyezés költségeit és a le nem vonható áfát is tartalmazza. Minthogy a jármű a vállalkozás tevékenységét több éven keresztül szolgálja, így azt a tárgyi eszközök között kell nyilvántartásba venni. Ez vonatkozik a lízingelt járművekre is. Az értékcsökkenés módját a számviteli nyilvántartásokban többféleképpen lehet meghatározni, ám a társasági adóalappal szemben a bekerülési értéket – költségként –kizárólag öt év alatt, egyenlő összegben lehet érvényesíteni.

Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a személygépkocsik értéke soha nem lesz nulla, így a vállalkozásnak maradványértéket kell képeznie, ami a jármű várható értéke a költségelszámolás után, magyarul, amennyiért el lehet majd adni, ami, mondjuk, a forgalmi érték 10 százaléka, de erről mindenki szabadon rendelkezhet. Ezt az elgondolást természetesen szabályzatban is le kell fektetni, és a személygépkocsik mindegyikénél következetesen kell alkalmazni.

A számvitelben értékcsökkenést a bekerülési és a maradványérték közötti különbözetre kell számolni.

Személygépkocsi beszerzésére a fejlesztési tartalékot is felhasználhatjuk, aminek következtében a felhasznált összeggel azonos mértékben már nem lehet értékcsökkenést érvényesíteni a társasági adóalapban (hiszen a fejlesztési tartalék már csökkentette a korábbi évek adóalapját), de a számviteli elszámolásokban lesz értékcsökkenése az eszköznek.

A fentieket figyelembe véve, a társasági adóbevallásban más költségekkel számolhatunk, mint a számviteli nyilvántartásainkban. Ha jól tervezik az elszámolás módját, az lehetővé teszi, hogy egy adott időszakban a korábbi évek nyereségéből beszerzett járművásárlás miatt ne forduljon veszteségbe az adott év(ek) eredménye, és erről még a beszerzés évét megelőzően érdemes gondoskodni.

Az operatív lízing költségét és a bérleti díjat a tárgyévi költségek között kell elszámolni. Amennyiben az első bérleti díj magasabb összeg volt, a költségeket időarányosan kell elszámolni a „futamidő” alatt. Mivel ezek nem aktiválható költségek, maradványértékről sem beszélhetünk, a költségelszámolás mértéke sem választható meg és fejlesztési tartalék felhasználására sem alkalmasak. Így hiába az előző évek eredményéből finanszírozza a gépjármű beszerzését a vállalkozás, a tárgyévi eredmény akár veszteségbe is fordulhat. A bérleti, illetve operatív lízingdíjban „felszámított kamat” után nem érvényesíthető adókedvezmény.

A tárgyi eszközök, így a személygépkocsik beszerzéséhez kapcsolódó, pénzintézménytől felvett hitelek (ideértve a pénzügyi lízinget is) kamata után adókedvezmény vehető igénybe. A hitelszerződés megkötése adóévének utolsó napján kis- és középvállalkozásnak minősülő adózó élhet a kedvezménnyel, amely támogatásnak minősül. Az adókedvezmény a számított adó legfeljebb 70 százalékáig érvényesíthető. (Nincs 100 százalékos adókedvezmény, a számított adó nem csökkenthető nullára.) Az adókedvezmény az elvárt adóalap után számított adó után is érvényesíthető, mértéke 2017-től a hitel adóévben megfizetett kamata. Megszűnt tehát a korábbi, a kamat 40/60 százalékára, illetve a 6 millió forintos értékhatárra vonatkozó korlátozás.

Az adózó az adókedvezményt abban az adóévben veheti igénybe, amelynek utolsó napján a tárgyi eszköz a nyilvántartásában szerepel, de utoljára abban az adóévben, amelyben a hitelt az eredeti szerződés szerint vissza kell fizetnie.

Az adózónak az igénybe vett adókedvezményt késedelmi pótlékkal növelten vissza kell fizetnie, ha a hitelszerződés megkötésének évét követő négy éven belül a beruházást nem helyezi üzembe, kivéve, ha az üzembe helyezés elháríthatatlan külső ok miatti megrongálódás következtében maradt el, illetve, ha a tárgyi eszközt üzembe helyezésének adóévében vagy az azt követő három évben elidegeníti (eladja).

„A gépjármű átírásakor fizetendő illeték mértékét már nem a köbcenti alapján határozzák meg, a számítás a jármű teljesítménye és kora alapján történik.”

Ha engem kérdeznének, hogy milyen járművet vegyenek, visszakérdeznék, hogy mekkora az éves várható nyereségük és a gépjármű vételára, mire szeretnék használni az autót, és esetleg környezetbarát autó is szóba jöhet-e. Mint látható, egy gépjármű vásárlása megannyi „titkot” rejt, ráadásul az adótörvények is változnak. Lízingszerződés esetén érdemes a Magyar Lízingszövetség segítségét kérni.

Kérem Önöket, hogy az itt leírtakból semmit ne ragadjanak ki önállóan, és mielőtt döntenének, konkrét kérdéseikkel mindenképpen forduljanak szakemberhez, illetve a szerződés minden pontját alaposan vizsgálják meg, mert az adókockázatokat sajnos mindig a vállalkozó viseli.

Juhász Katalin
okleveles könyvvizsgáló
JuS 2000 Kft.
06-20-954-9104